sunnuntai 11. joulukuuta 2016

Lomalla masupöpö seurana

Lomailu alkoi pohjoisesta. Puntaroitiin vaihtoehtoja: mentäisiinkö 12 tunnin matka yöbussilla vai lentokoneella tunnissa? Puntarissa painoi myös turvallisuus, nimittäin yöbussilla matkustuksen riski oli suurempi presidentinvaalien vuoksi. Afrikkalaisista lentokoneista ja niiden luotettavuudesta voisi tietty jutella pitkäänkin, mutta kuultiin paikallisilta parista luotettavasta lentoyhtiöstä.

Yöbussi mietitytti ja koska meillä ei ollut ihan hirveästi aikaa "tuhlattavaksi", päädyttiin nopeampaan vaihtoehtoon, vaikka lennot oli tietysti paljon kalliimmat kuin bussi. Lennettiin Starbow-nimisellä yhtiöllä ja maksettiin meno-paluu lennosta 560 cediä per naama. Ei nyt mikään mahdoton hinta. Lento sujui tosi hyvin ja nopeasti, ei mitään valittamista.

Lennettiin siis Accrasta aikaisin aamulla Tamaleen, Ghanan pohjoiseen. Tamalessa vietettettiin muutama tunti Art centerissä shoppaillen ja sieltä lähdettiin taksilla kohti Mole National Parkia. Taksi matka kesti noin kaksi tuntia ja matkalla pysähdyttiin Ghanan vanhimmalla moskeijalla.

Moskeija

Pohjois-Ghana on köyhempää ja kuumempaa aluetta, kuin maan eteläosa. Tällä hetkellä pohjoisessa on juuri kuivakausi, joten luonto ei ollut yhtä vihreää ja rehevää kuin etelässä. Pohjoisessa oli muutenkin eri tunnelma kuin etelässä. Siellä suurin osa ihmisistä on muslimeja, kun taas etelässä valtauskontona on kristinusko. Pohjoisessa kuulimme siis muslimien rukouskutsuja, joita etelässä ei olla kuultu.

Saavuttiin Moleen illansuussa. Vietiin tavarat huoneeseen ja suunnattiin syömään. Mole on ihan luonnonhelmassa, periaatteessa keskellä ei mitään. Sinne on rakenettu motelli, respa ja ravintola sekä ravintolan viereen uima-allas. Pöydistä saattoi ihailla avutuvaa maisemaa ja miettiä, että mitäköhän villipetoja siellä kuljeskelee.

Seuraavana päivänä nukuttiin paljon. Kummallakin taisi olla pientä väsymystä töistä ja reissaamisesta. Herättiin kuitenkin päiväunilta safarille. Molessa on mahdollisuus mennä kävelysafarille tai autosafarille. Koska meillä oli kaksi kokonaista päivää Molessa oleskeluun, päätimme tehdä molemmat aloittaen kävelystä.

Käveltiin safaritoimistoa kohti, eikä ehditty pitkällekkään, kun opas tuli vastaan ja sanoi, että meidän pitää mennä kiireesti jos halutaan nähdä elefantti. Lähdettiin siis oppaan perään ja joukoon liittyi monta muutakin. Porukalla lähdettiin talsimaan metsikköön, kaikilla toiveena nähdä norsu.

Reissu oli onnistunut: nähtiin kaksi norsua, toinen vilaukselta, mutta toista saatiin ihastella ihan läheltä. Olin superiloinen norsun näkemisestä! Olihan se ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä sellainen eläin luonnossa ja vielä ihan muutamien metrien etäisyydeltä.

Seuraavan päivän aamusafarille lähdettiin aikaisin, jo seitsemän pintaan. Saatiin kasaan porukka, niin että paikat täyttyi parista amerikkalaisesta, yhdestä etelä-amerikkalaisesta, ghanalaisesta ja meistä suomalaisista seikkailijoista. Bongattiin monia eläimiä: kolmea eri lajia apinoita, kahta lajia antilooppeja, oravia, villisikoja ja joitain lintujakin. Norsuja ei vain näkynyt. Juuri kun aikamme oli loppumassa, oppaallemme soitettiin, että norsuja oltiin nähty niiden juomapaikalla. Päätettiin maksaa vielä yksi lisätunti ja lähdettiin kohti juomapaikkaa.
Onneksi lähdettiin. Nähtiin vielä kolme norsua lisää.

Siellä me seistiin, joukko ihmisiä ihmettelemässä upeita eläimiä. Ja isoin niistä tuli lähemmäs ja ihmetteli meitä. Hieno kokemus.

Molesta lähdettiin maanantaina aamulla ja oltiin Accrassa illalla. Seuraavana aamuna oli tarkoitus lähteä kohti Busuaa. Oltiin pakattu ja valmiina lähtöön. Tunnelmaa latisti ainoastaan huono olo. Puntaroitiin lähtemisen ja jäämisen välillä, ja lopulta päädyttiin lähtemään.

Ihan tiedoksi, jos on vähänkään huono olo, ei välttämättä ole paras ajatus lähteä pomppuiseen trotro kyytiin. Niinhän siinä sitten kävi, että ennen Cape Coastia meikäläinen otti oksennuspussin käyttöön. Päätettiin jäädä Cape Coastilla.

Luultavasti kyseessä oli ruokamyrkytys, koska pahoinvointi alkoi meillä ihan samaan aikaan ja kesti aikalailla yhtä pitkään. Oltiin lopulta Cape Coastilla kaksi yötä ja torstaina lähdettiin jatkamaan Busualle.

Busualla yövytään Alaska-nimisessä paikassa. Ihan kiva, rento paikka ja ihan meren vieressä. Täällä on saanut ottaa ihan rennosti, mikä onkin tehnyt hyvää. Ainut varjo lomailun yllä on aina välillä kiusaava huono olo.. Tänään taas jostain syystä tuli ruoan jälkeen oksennus. Toivon vaan, että lähtee tää masupöpö ennen lentokoneeseen astumista! (saa muistaa <3)

Muuten on kyllä hyvät fiilikset ja ajatukset alkaa olemaan jo kotiin pääsemisessä. Tää on ollut tosi hyvä ja monella tapaa huippu kokemus, mutta on kiva päästä kotiin. Siihen ei olekaan enää montaa päivää.. :)